2009. december 16., szerda

A légzés az Astangában

Gregor Maehle könyvének újabb részlete, ezúttal az "Alapok: légzés, bandhák, dristi, vinyásza" fejezetet kezdtem el fordítani.

Légzés

"Az Astanga jógarendszer leglátványosabb aspektusa a különböző jóga-ászanák (pózok). Ennél fontosabb azonban a láthatatlan tartalom, ami három alapvető technikából áll. Ezek a technikák köti össze a pózokat egy fonálon, amelyek ezáltal málává vagy füzérré válnak (ezt a kifejezést Sri K. Pattabhi Jois alkotta, aki egy könyvet is írt ezzel a címmel.)

A vinyásza jóga rendszerében a testet úgy használjuk, mint egy mantrát, a pózok képviselik a gyöngyöket, a három alapvető technika pedig a fonalat képviseli, amelyik összetartja a szemeket, és egy jógapózokból álló füzért hoz létre. A rendszer úgy van megtervezve, hogy mozgó meditációként működjék, ahol az egyik pózból a másikba történő átmenetek ugyanolyan fontosak, mint maguk a pózok.

A kezdők számára nagyon lényeges, hgy egyből az elején elsajátítsák ezt a három alapvető technikát. Ha egyszer elsajátítottuk őket, akkor a gyakorlás majdnem erőfeszítés nélkül megtörténik. Nélkülük azonban kemény munkának élhetjük meg. A három technika az uddzsájí pránájáma, a múla-bandha és az uddíjána-bandha. Először a három közül az elsőt vizsgáljuk meg.

Az Uddzsájí pránájáma azt jelenti, hogy "győzedelmes légzés", vagy a légzés győzedelmes meghosszabbítása. A pránájáma kifejezés két szó kombinációja: prána és ájáma. Az ájáma azt jelenti, hogy nyújtani vagy meghosszabbítani, míg a prána különböző jelentésekkel bírhat. Általában a belső levegőre vagy az életerőre vonatkoztatják, és ebben a minőségében a finomfizikai test anatómiájának a részét alkotja.

A finom anatómia további elemei a nádík (energia-csatornák) és a csakrák (energia-központok). Néha azonban a prána kifejezés alatt a külső anatómiai légzést is értik. Ebben a kontextusban a pránájáma konkrétan a lélegzetvétel meghosszabbítására vonatkozik, a nyugodt, békés és szilárd légzés kialakítására. Amikor a légzés csendes, az elme is csendes."

13 megjegyzés:

Asszem írta...

Nekem pont tegnap hozta meg a posta a Yoga Mala könyvet, gyorsan átfutottam, jónak néz ki, majd reggelente órára menet fogom olvasni, ráhangolódásképp.

A Maehle könyv csak január elején érkezik, de az itt olvasottak alapján már nagyon várom!

Balogh Erika írta...

A jálandhara bandhát nem említi a pózok felvétele közben? Áll kicsit leszeg...

Balogh Erika írta...

Egyébként nagyon érdekes ez a Maehle könyv, jó ,hogy írsz belőle...

Gauranga Das írta...

Én úgy olvastam más szakirodalomban, hogy az uddzsájí pránájáma képviseli a dzsálándhára bandhát, mert ugye a legtöbb ászanánál nem szegjük le az állunkat (de nekem például az útlevél-fotózásnál le kellett). A gyertya, eke stb pózok esetében viszont nyilván azt is alkalmazzuk.

Balogh Erika írta...

Csak azért kérdeztem, mert én meg úgy tudom, hogy pont az uddzsáji légzés miatt kell folyamatosan enyhén leszegett állal jógázni. Mert az uddzsáji nagyon felemeli a pránát, illetve a vérnyomást , és ezzel kompenzálod. Végig a törzsben próbálod tartani az energiát ezzel a technikával. A fejállásoknál, halak variációknál is a kulcscsont irányába feszít az áll. Hátrahajtod a fejed, csak közben ellentart... Ja és ez a könyv csak angolul jelent meg?

Gauranga Das írta...

Na ez egy új információ, még nem hallottam senkitől. Én a fej poziciót a dristitől teszem függővé, és viszonylag sok gyakorlatnál előre vagy felfelé kell nézni, ilyenkor mit csinálsz, pl. egy galamb-pózban? Én a dzsálándhára bandháról azt tudtam, hogy az ágjá csakrában termelődő nektár alászállását akadályozza meg a manipúra tüzébe.

Balogh Erika írta...

Bocsi, hogy ilyen későn válaszolok... A galamb pózban is feszíted lefelé az álladat, miközben a fej hátrahajt. És közben emeled a szegycsontot, és a váll közben lefelé húz. Minden feszítésnek van egy ellentartása. Ez stabilizálja a pózokat. Igen az amritáról én is olvastam, bár volt ahol a bindu csakra nektárjának írták. És inkább az uddzsáji és a kechari mudra fogja fel. Az uddzsáji zárja a hangszálakat, a torkot, a nyelvzár pedig közvetlenül a nyelvre vezeti a nektárt. Itt felszívódik és öngyógyító hatása van.

Gauranga Das írta...

Huh, ez nem piskóta! Meg kellett törölni a homlokomat, mire felfogtam belőle valamit. Ez eléggé Iyengarosan hangzik. Na jó, majd gyakorlom, hátha berögzül. Lehet, hogy kellene tartanod egy Dzsalandhara-bandha workshopot ;-)

Balogh Erika írta...
Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.
Balogh Erika írta...

Ez azért az Iyengar módszertől még nagyon messze van. Ott a bőr feszítésének irányát is megmondják. És köszi, de a workshopok a mesterek feladata. Ja, és nem fájt a vállatok a Dev Kapil workshop után? A vállropogtatásnak mi volt a célja?

Gauranga Das írta...

Nem, tökjó volt. Nekem bejöttek a váll-lazító gyakorlatok, mert eléggé kötött a vállam.

Balogh Erika írta...

Ja, hogy ez egy váll-lazítás volt? Az arcodon azért nem az volt, hogy jó. Nem tudom, mi ha egy kicsit erősebben mélyítjük a pózt, azonnal szólnak. Nekem már volt részleges szalagszakadásom, ezért kicsit elfogult vagyok.

Gauranga Das írta...

Becsszó nem fájt, inkább a meglepetéstől kiáltottam fel, meg kiengedtem az érzelmeket. Ha a gyakorlónak kényelmetlen az igazitás, akkor persze szólnia kell, és akkor abbahagyod. Nekem is volt sok sérülésem, de az általában magamtól, nem az igazitásoktól. Persze jobb az óvatosság.